Gode referanser fungerer som et stempel av tillit og bekreftelse på din kompetanse og pålitelighet. 

Du har kommet gjennom nåløyet og sikret intervju. Intervjuet har gått bra, og det er nå tid for referansesjekk. Har du forberedt referansene dine? Vet du hva dine referanser vil si om deg?

Referansene dine kan være avgjørende for om du får jobben av flere grunner:

  • Sjekker din troverdighet og bekrefter inntrykk fra CV og intervju: Referanser bekrefter informasjonen som er oppført på CVen din, og gir arbeidsgiveren tillit til din pålitelighet og kompetanse.
  • Evaluering av dine egenskaper: Referansene dine kan gi arbeidsgiveren en bedre forståelse av dine arbeidsvaner, ferdigheter og personlighetstrekk som ikke nødvendigvis kommer frem i CVen eller under intervjuet.
  • Profesjonell og bidrag til arbeidsmiljø: Gode referanser kan fortelle om din evne til å bygge og opprettholde positive relasjoner på arbeidsplassen, som er viktig for et godt arbeidsmiljø. Dette er avgjørende for å lykkes i de fleste jobber.
  • Skille deg ut i mengden: En god referanse kan få deg til å skille deg ut blant flere, og være utslagsgivende for om du får tilbudet.
  • Etikk og integritet: er svært viktige egenskaper som arbeidsgivere ser etter hos potensielle ansatte. Disse egenskapene refererer til din evne til å handle på en moralsk og ærlig måte, selv når ingen ser på, og til å opprettholde høy standard for oppførsel og handlinger.

Så hva kan du gjøre for å forberede referansene dine for jobbsøk?

Forberedelsen av referansene dine kan være avgjørende for å lande tilbudet. Her er 7 steg du kan følge når du skal forberede referansene dine:

  1. Relevante referanser: Velg referanser som kjenner deg godt både faglig og personlig. Nåværende leder er ofte ønskelig å få referanse fra. Det kan også være tidligere sjefer, kolleger, eller andre du har samarbeidet med profesjonelt som er kjent med arbeidet ditt og kan snakke positivt om dine ferdigheter og egenskaper.
  2. Husk å spørre om noen kan være referansen din: Før du oppgir noen husk å be om tillatelse fra dem først. På denne måten viser du respekt og gir dem muligheten til å forberede seg på å bli kontaktet av en potensiell arbeidsgiver.
  3. Kontroller at kontaktinformasjonen er riktig: Sørg for å ha nøyaktig og oppdatert kontaktinformasjon for hver av dine referanser. Dette inkluderer deres fulle navn, stillingstitler, nåværende bedriftsnavn (hvis aktuelt), e-postadresse og telefonnummer. Man kan ofte også si noe om hva denne referansen kan si noe om.
  4. Gi informasjon om stillingen: Du kan gi referansene dine informasjon om stillingen du søker på, samt de ferdighetene og egenskapene arbeidsgiveren er interessert i. Dette vil hjelpe dem med å tilpasse sine svar og gi relevante eksempler. Du kan også sende dem lenke til stillingen og si litt hva du trekker frem om deg selv.
  5. Takk referansene dine: Husk å si takk til referansene dine for at de stiller opp for deg. Dette viser takknemlighet og bidrar til å opprettholde det gode forholdet.
  6. Informer referanser: Hvis du har vært på intervju og vet at de kan bli kontaktet av en potensiell arbeidsgiver, bør du si fra raskest mulig. Hvis de ikke forventer en samtale som referanse kan det være de misser samtalen.
  7. Til sist! Selv om det er vanlig å inkludere nåværende leder som referanse, må du vurdere om det er hensiktsmessig. Hvis du for eksempel søker en ny jobb og foretrekker at din nåværende arbeidsgiver ikke får vite om det før du har fått et tilbud, kan du vurdere å inkludere referanser fra tidligere arbeidsgivere eller kolleger i stedet. Det er alltid lurt å tenke nøye gjennom hvilke referanser du inkluderer, og hvordan de vil bidra til din jobbsøknad. Mange arbeidsgivere forventer å få referanse fra din nåværende leder, og hvis du velger å ikke bruke nåværende leder er det viktig å gjøre oppmerksom på det i intervjuet, og begrunne hvorfor.

Disse stegene kan hjelpe deg med å forberede referansene dine på en profesjonell måte, og øke sjansene dine for å lande tilbudet. 

Artikkelen er skrevet i samarbeid med KI.